Goeie Hoop

Kaap2 (2)De afgelopen dagen zijn we ons ook eens gaan bezighouden met de hoofdzaak, het rennen van 56 kilometer. Alle stukjes parcours zijn ondertussen verkend. En dat parcours gaat als volgt.

Vanaf de start in Newlands gaat het parcours de eerste 20 kilometer redelijk vlak richting kust. Dan 10 mooie kilometers langs Muizenberg, Kalkbaai en Fish Hoek. Engels aandoende plaatsjes met uitzicht op de Indische Oceaan. Bij 28 kilometer begint het gesodemieter, een klim van zo’n 10 kilometer over de Oukaapseweg, gemiddeld 5% stijgen tot 310 meter. Het gebied is geblakerd door de recente bosbranden, geen greintje schaduw. Borden voor overstekende Springboks (geen spelfout). Wel leuk is dat op deze onherbergzame en winderige plek beide oceanen links en rechts te zien zijn. Daarna steil naar beneden (pas op je kuiten), langs de wijngaarden van Klein Constantia, eerst de Prinses- en dan de  Prinsbeek over. Vanaf nu een sprookjesbos om ons heen, Oleander, Hybiscus en Mimosa langs de wegen. Steil! Het 42 kilometerpunt zal een vloek en een zegen zijn. Ongeveer bij Constantia Nek weer op 300 meter hoogte en dan kan de lange glijvlucht beginnen naar de finish. Langs het schitterende Kirstenbosch nog 5 kilometer naar de Kaapse universiteit waar we eindigen op de belangrijkste plek, hoe kan het anders, het rugbyveld.

Hoe kan dit goed gaan?

Wel, er zijn 3 mooie tips die we deze week gekregen hebben.

Tip 1: van onze vriend Chris. “This race is about managing your body to complete the distance”. Deze race gaat erover hoe je lijf heel te houden gedurende 56 kilometer. Kalm an!

Tip 2: nu is nu, geniet van waar je bent. Dus laat die oortjes maar thuis Marco.

Tip3: hou je benen laag bij het dalen, zo min mogelijk klappen op je kuiten.

Tip 3a: niet te laag, je kan struikelen over de reflectorblokjes in de weg – ja Ed, en dan heb je 2 open knieën en kapotte ellebogen.

En dan doen wij Tip 4 er nog gratis bij: als de energie op is, is er altijd nog Goeie Hoop.